پروبیوتیک ‌های تولید کننده‌ی فولات به کاهش عوارض جانبی گوارشی متفورمین کمک می‌کنند

9 اکتبر 2017- تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پروبیوتیک‌های خاصی که به منظور تحریک تولید فولات(ویتامین B9) در روده فورموله شده‌اند، ممکن است به کاهش عوارض گوارشی متفورمین کمک کنند. مشکلات گوارشی مانند درد معده، نفخ، گاز، اسهال یا یبوست عمومی‌ترین عوارض جانبی یکی از داروهای کنترل دیابت نوع 2 یعنی متفورمین است. تصور می‌شود که متفورمین با اختلال در باکتریهای روده‌ای سبب بروز عوارض گوارشی می‌شود. به طور خاص متفورمین باعث کاهش تعداد محدودی از باکتریهایی می‌گردد که قادرند فولات تولید کنند.

در عین حال، متفورمین باعث کاهش جذب اسیدفولیک می‌شود که فرم سنتتیک فولات است که می‌تواند از طریق قرص یا مکمل مصرف شود. بنابراین متفورمین نه تنها یک تأثیر مهاری بر تولید فولات در روده بزرگ دارد بلکه قابلیت دسترسی به آن را از منایع دیگر نیز کاهش می‌دهد. کمبود فولات با بیماری التهاب روده (IBD) و بروز علایم بیماریهای گوارشی از جمله درد شکمی واسهال بویژه پس از صرف غذا ارتباط دارد.

چندین سویه از باکتریهای پروبیوتیک قادر به تولید فولات هستند. برای مثال bifidobacteria و پروبیوتیک‌های حاوی لاکتوباسیل‌ها به طور گسترده‌ای برای قابلیت آنها در تولید ویتامین B9مورد بررسی قرار گرفته‌‌اند.

در پروپوزال این تحقیق علمی جدید، محققی از دانشگاه Kemerburgaz در ترکیه بر روی یک نوع باکتری پروبیوتیک به نام Intestinibacter Bartlettii که تعداد آنها با مصرف متفورمین به طور چشمگیری کاهش می‌یابد، تمرکز کرد.

ایده‌ی دکتر Adbullah Olgun متخصص بیوشیمی، مهندسی این باکتری برای مقاومت در برابر متفورمین و تولید مقادیر بیشتری فولات بوسیله‌ی روشهای پیچیده و دستکاری ژنتیکی بود، تا بتوان از آن به عنوان یک پروبیوتیک برای افراد تحت درمان با متفورمین استفاده نمود.

 درحال حاضر برای جلوگیری از مشکلات گوارشی ناشی از این دارو، به بیماران توصیه می‌شود متفورمین را در هنگام یا بعد از صرف غذا مصرف کنند یا دوز کمتری از دارو مصرف نمایند.

Olgun نشان داد که مصرف یک درمان پروبیوتیکی به همراه متفورمین می‌تواند استراتژی موثری باشد که جایگزین روشهای فوق شود. مصرف این پروبیوتیک می‌تواند با بازگرداندن یکپارچگی میکروبیوتای روده و افزایش تولید فولات با بسیاری از مشکلات گوارشی متفورمین مقابله نماید.

تحقیقات آینده به دنبال نظریه‌ی Olgun، یافتن باکتریهایی به غیر از Intestinibacter Bartlettii است که به متفورمین حساس هستند و طراحی پروبیوتیک‌های خاص برای تولید فولات بر اساس داده‌های بدست آمده از مطالعه‌ی آنها است. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی Medical Hypothesesمنتشر شده است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/oct/folate-producing-probiotics-may-help-with-gastrointestinal-side-effects-of-metformin-93014683.html